Despre transportul în comun: România vs Spania

Admin | Personals, Travel
25 Jan 2013

descărcareCă tot suntem la capitolul preumblări, anul trecut am plecat în vacanță în Spania. Fără mașină, cu avionul, ca niște creștini cinstiți. No bun. Ajunși la Madrid a trebuit să folosim transportul în comun, în speță autobuzele și metroul.

De unde să încep? În afara faptului că rețeaua de metrou madrilenă este foarte bine dezvoltată și pusă la punct, este printre primele 10 din lume ca lungime, însumând linii de aproape 300 km. Este, pe de altă parte, cel mai dens sistem de tren subteran din lume. Trecând peste aceste detalii minore, vă dați seama că sistemul de autobuze este și mai dens și mai complex.

Trecem peste anumite fapte, de genul că:

  1. Autobuzul oprește doar în alveola stației, și nu ai să vezi ca la noi 3 autobuze înghesuite după stație, deschizând ușile și hoarda de țugurlani să coboare din ele unde vor mușchii lor.
  2. Accesul în autobuz se face doar prin ușa din față, pe la șofer, de unde de altfel poți să cumperi și bilet, indiferent de oră.
  3. Nimeni nu se îmbulzește și se îmbrâncește ca să urce. Dacă e prea aglomerat și nu au loc, nici o problemă, așteaptă cuminți următorul autobuz care vine peste 2 minute. Am pățit-o. Te avertizează șoferul că nu mai sunt locuri și că trebuie să aștepți pe următorul și nu ai cum să urci.
  4. Pasagerii coboară doar pe la ușa din mijloc.
  5. Ciorile noastre cu fuste multicolore neaveniții care încearcă să urce fără bilet sunt dați jos instant și de obicei  este chemată poliția la fața locului.
  6. Autobuzul, în momentul sosirii în stație se coboară pneumatic pe o pernă de aer ca tu să poți urca civilizat în autobuz, nu să escaladezi scările de la Piramida lui Keops.
  7. Sunt de o punctualitate remarcabilă, dacă scrie acolo că la 14.21 ajunge la stația X, poți fi sigur că la 14.21 ești în stația X. A, asta apropo și de metrou, unde la un moment dat a avut o întârziere de 1 minut și și-au cerut mii de scuze.
  8. Au ocazional benzile lor pe care merg, traficul e fluidizat, toată lumea e fericită. Nu ca la noi, unde banda de autobuz e loc de trafic sau parcare, după caz, pentru toți taximetriștii nesimțiți sau alți participanți la trafic.
  9. Circulă până târziu în noapte, chit că e autobuzul plin sau e gol. Nu contează. Punctuali ca un ceas elvețian.
  10. Trebuind să ajungem din Madrid în Toledo am luat un autobuz extern. Când a sosit în autogara respectivă (nu am nici un termen de comparație cu vreuna de la noi…), șoferul a întâmpinat toți pasagerii cu un zâmbet, le-a verificat biletele și a balansat greutatea pasagerilor. Adică nu se așează toți pe partea dreaptă și partea stângă rămâne neocupată. Nu tati. Îi distribuie pe toți în mod egal. Nu îi înghesuie ca pe sardele, cine nu încape așteaptă pe următorul și tot așa.
  11. Nu merg în smucituri și frâne bruște de parcă ar transporta niște saci cu cartofi. La noi, se știe… Șoferii au o plăcere sadică să-i dea în gură și apoi să frâneze, poate poate cade vreunul pe jos și ne amuzăm și noi nițel.

De metrou ce să vă zic? Curat, impecabil. Paza la metrou e subtilă, sunt niște băieți cu ochi albaștri, tot timpul îmbrăcați în civil, mari ca ăștia de la BGS, dacă ai mișcat în front te-au ars. La propriu. Nu ca bălegoșii noștri de la Scorseze, niște agarici vai de muma lor, care când e rost de ceartă sau bătaie în metrou se trag deoparte și se fac că n-au văzut nimic. Ăia din Madrid te bat mai tare ca vântul și Poliția Română laolaltă dacă faci prostii.

Da, e mai scump transportul în comun în Madrid decât cel din București. Dar oare nu merită? Vorba aia: Dai un ban dar face. Vă zic eu că face.

Are rost să mai comentez de transportul nostru în comun? …

Drumuri lejere să aveți!

Tags: , , , , ,

3 Comments

  1. Alex says:

    f tare articolul, dar ar trebui sa vezi in Londra cum e…pe langa faptul ca e mai scump chiar si fata de Madrid (un abonament in functie de zona frecventata ajunge si la 150 de lire), securitatea e aproape ca la Parlament, asa ca nu-i loc de tigani carpatini sau alte astfel de specimene:))

    • Admin says:

      🙂 ai perfecta dreptate alex! nu am ajuns inca in londra, dar toti cei care au fost cu mijloacele de transport in comun au zis ca e foarte scump. bine, dar au si trafic imens acolo, pretul probabil ca se justifica in calitatea serviciilor oferite. nu e la madrid un capat de lume, 10 calatorii erau 10 euro, dar oricum…mult mai scump fata de bucuresti. bine, dar si calitatea…. 🙂

  2. bmick says:

    Bine punctat. Si in Chicago, IL e cam la fel, in plus autobuzele au suport pentru biciclete afara, rampa pentru invalizi (e foarte usor pentru cineva intr-un carucior cu rotile sa urce si sa coboare). Despre punctualitate… cand e trafic: e trafic, nu ai ce sa faci, insa CTA (ChicagoTransportAuthority) au inventat un sistem de consultare a orarului autobuzelor “real-time”, gratuit prin SMS. Trimiti SMS cu bus nr. & codul statiei de autobuz (afisat la vedere) si primesti imediat raspuns la ce ora ajunge autobuzul cutare in statia respectiva. Si nociodata sistem nu a mintii. E drept ca rar calatoresc cu autobuzul, dar asta e.
    Despre metroul de aici – la ore tarzii in noapte, curatenia lasa de dorit, avand in vedere ca e sf. zilei… Au si ei aici tiganii lor.
    Nu stiu daca exista abonament, eu folosesc o cartela magnetica, care se incarca din cardul de credit, de fiecare data cand depasesc $40, nu ma complic cu cash sau bilete de compostat. Istoricul curselor il vad pe site-ul CTA, daca sunt curios. La fel, in downtown, sunt benzi speciale pt autobuze…

Leave a Reply

UA-36392182-1
Read more:
enel
Despre nesimțirea unor furnizori de servicii

Momentan co-habitez într-un cartier relativ ok din București, într-un ansamblu de locuințe nou. Nu am avut probleme majore până acum...

Close