Amintiri din paradis – Ungaria, Budapesta

Admin | Personals, Photos, Travel
25 Jan 2013

HPIM2514Să începem puțin altfel. Unele persoane mă fac naționalist, întrucât, zic ei, urăsc ungurii. Greșit prietene. Doar pe cei care sunt implicați în viața politică din România. Și e impropriu spus că îi urăsc, doar mi-e silă de ceea ce fac și de cum manipulează restul populației de etnie maghiară din România. Dacă acești bravi conducători nu ar mai exista restul maghiarimii ar sta liniștită în banca ei, și-ar vedea de treabă, am conviețui toți fericiți până la adânci bătrânețe. Dar se pare că nu se poate. Mă rog.

Acum vreo 7 ani mi-am propus să ajung undeva la poalele Alpilor. Cu mașina. Relativ logic faptul că a trebuit să traversez Ungaria și aproape toată Austria. Recunosc, am plecat cu o preconcepție asupra ungurilor, văzându-i pe vajnicii lor conducători din România cum se manifestau în fel și chip. Recunosc. Auzisem tot felul de legende urbane cum că polițiștii te opresc pe drum fără motiv dacă văd că ai numere de România, te amendează aiurea. Ungurii de rând cică nu vor să vorbească cu tine nici în română (că o parte din ei mai știu), nici în engleză, nu vor să te ajute, dacă îi întrebi cum să ajungi undeva te trimit în direcția diametral opusă, etc și etc, chestii de astea.

Am plecat la drum cu o frică viscerală de ce aș putea păți acolo. Mare bullshit. Nu am pățit nimic din ceea ce povesteau alții din auzite, că a aflat cutare de la fina lui vara nașei lui cutare văr de-al doilea cu cumătrul.

Încă de la graniță, când am dat ochii cu vameșul ungur mi-am schimbat opinia. Foarte politicos, a schimbat rapid pe românește când a văzut că la întrebările lui îi răspundeam doar doi ochi căscați ca în desenele Manga. Nu m-a frecat la ridiche, nu mi-a zis nimic, a verificat rapid actele și mi-a urat Drum Bun și un concediu plăcut. Hmm… Strange. După ce am trecut granița, făcând slalom printre craterele infecte ale țării noastre, am dat de o cu totul altă lume. Drumuri ca în palmă, oameni voioși, nexam mizerie și alte chestii. Nu mi-a venit să cred. Drumul de la granița de Vest a României până în Budapesta durează ceva de genul 3 ore de mers pe autostradă. Având doar o hartă și cam 0 experiență în ale preumblării prin afara țării, mai ales cu mașina, evident la intrarea în Budapesta m-am rătăcit. E cam greu, având în vedere că e plin de indicatoare la tot pasul, ca la proști. But hey, eu am reușit 🙂 M-am trezit într-o cu totul altă zonă decât ceea în care îmi spuseseră toți că trebuia să ajung, un trafic infernal, iar eu plin de transpirații reci. Am nimerit peste un polițist de la Brigada Rutieră, moment în care am oprit, m-am dus la el cu harta să mă ajute. Nu știa engleză, dar așa cum a putut mi-a făcut o schiță pe hartă cam cum trebuia să ajung unde trebuia să ajung. Din gesturile sale am înțeles că trebuia să mă întorc și să o iau pe altă parte. Când a văzut fața mea oripilată de traficul din zonă, întrebându-mă în sinea mea cum mama naibii ies eu de acolo, omul a percutat rapid, mi-a făcut semn să intru în mașină, a oprit circulația pe ambele sensuri și m-a ghidat să ies. Era vorba doar de o întoarcere peste linia dublu continuă. Am zis că merge la cacealma ca să-mi ia permisul. Am dat din cap hotărât că nu fac eu de astea, moment în care omul a început să râdă, și a insistat. Am întors acolo cu frica în oase, deja era coloană pe ambele sensuri de mers, i-am mulțumit cu gâtul uscat, omul  a dat din cap, apoi și-a schimbat atitudinea și s-a pus înapoi pe dirijat circulația.

Frumos. M-a uns la suflet. Dar oricum, să nu uit de ce suntem aici…

Budapesta arată ca un oraș plin de construcții, monumente și galerii de artă… pot spune că e un oraș renăscut. Găsești aici clădiri vechi, dar și clădiri moderne ce respectă întru totul arhitectura zonei. Viața culturală a orașului este și ea una foarte bogată în festivaluri, evenimente precum “Festivalul de la Szeged”, pe care am avut plăcerea să-l prind acum 2 ani. Vă recomand cu căldură, dacă ajungeți în zonă: Palatul Regal (datează din secolul 13) este unul din superbele obiective turistice ale orașului, iar dacă vă hotărâți să mergeți într-o plimbare pe jos veți avea ocazia să vedeți bazilica Matei Corvin și Bastionul PescarilorPalatul Parlamentului (în stil neogotic) este situat pe celălalt mal al Dunării  față de Palatul Regal. Vă recomand să nu ratați “Sfânta Coroană a Națiunii“, făcută pentru primul rege al Ungariei, reprezintă simbolul național al Ungariei și se găsește sub înalta cupolă a Parlamentului. Parcul Varosligety se află în spatele Pieței Eroilor și cuprinde: lacul și o grupare de clădiri istorice ale Vajdahunyad, Băile Szechenyi, circul, Grădina Zoo și Grădina Botanică. Podul cu Lanturi (Szechenyi Lanchid) este flancat de 4 lei uriasi de piatra și este unul din cele 9 poduri peste Dunăre, are un aspect de vechi, în genul Anghel Saligny și de multe ori găzduiește diverse evenimente culturale. Alte locuri pe care vi le-aș putea recomanda ar fi: Galeria Națională de Artă, Muzeul Național de Istorie, Budai Var (Cetatea Buda), cele 2 insule: Margit și Obudai (locația Festivalului Szeged), Palatul Sandor, Biserica Matyas, Piața Batthyany, Biserica din Peșteră, Statuia Libertății, Parcul Varosliget cu lac, insuliță și castel (Vajdahunyad), Csodak Palotaja (Palatul Miracolelor), Millenaris Park, Tropicarium, etc.

A mai fi foarte multe de spus, dar mă opresc aici. Pentru mine a fost o experiență unică, neașteptată. Dacă ajungeți acolo băgați un gulaș pe malul Dunării și gândiți-vă la ce v-am spus 🙂

În încheiere vă las cu o galerie foto făcută de mine în cele câteva dăți în care am avut plăcerea să ajung acolo. Enjoy!